Што святкуем?

 а. Я. Голуб,  OFMConv

а. Я. Голуб,
OFMConv

У справе віншаванняў я не спецыяліст. Асабліва, калі хочацца адначасова шчыра,прыгожа і з пачуццём гумару. А калі яшчэ з аплаткай у руцэ трэба сказаць гэта адразу некалькім дзесяткам чалавек  – на арыгінальнасць ды прыгажосць можна забыцца. Муза красамоўства адлятае з хуткасцю баліда “Формулы-1”,  застаецца толькі шчырасць: усе гэтыя пажаданні Божага благаславення, “дзякуй, за тое, што ты ёсць” і “прабач за ўсё, што было не так», згодна з матэматычнай прагрэсіяй “чым бліжэй чалавек – тым цяжэй падабраць адпаведныя словы”. І ўсё ж часам здараюцца выключэнні з правіл: аднаго разу пачуў ад знаёмай манахіні матывацыйнае: “Езус стаў чалавекам, цяпер Твая чарга!” Але, калі нярэдка хтосьці менш знаёмы і не так матывацыйна жадае мне “адчуць усю магію калядных свят”, я, міла ўсміхаючыся, пачынаю задумвацца: і што ж такое насамрэч мы святкуем?

 

 

 

Што святкуем?

 

 

 

Доктар дапаможа
Мала які месяц так моцна асацыіруецца са святочнай атмасферай як снежань: у крамах гучаць інтэрпрэтацыі калядных спеваў, ялінка становіцца “дрэвам сезону”, а не пазнаць у чырвоным гноме-пераростку Санта Клаўса могуць, бадай, толькі нашыя бабулі і дзядулі (арыгінальны святы Мікалай у гэты час займаецца рахункам добрых учынкаў ды пакаваннем падарункаў – няма калі яму бегаць па гандлёвых цэнтрах). Прыемны, казачны час, што вяртае нас у дзяцінства з адчуваннем цеплыні, абароненасці і любові. Моманты, калі адчуваеш сябе звязаным з традыцыямі продкаў праз духмянае сена пад белым абрусам, першую зорку, традыцыйныя дванаццаць страваў (бабуля пільнуе, каб не пад’ядаў аладак з макам перад куццёю, бо ж “пчолы ўлетку паджаляць”), простыя мажорныя гармоніі калядак, смех і супольны спеў. Моманты, калі ўся сям’я збіраецца разам святкаваць… Святкаваць што, менавіта? Прыемны сямейны вечар з налётам папулярна —  культурных асаблівасцей? Яшчэ больш гожы экскурс у сівыя ды рамантычныя традыцыі продкаў? Нараджэнне вельмі важнага чалавека, ад якога бярэцца адлічэнне “нашай эры”? Ці рэлігійная ўрачыстасць, якая нагадвае  нашыя хрысціянскія карані?  З гэтымі пытаннямі я накіраваўся да аднаго свайго старога сябра. Ён мае рэдкі дар знаходзіць розныя згубы, матэрыяльныя і не толькі. Да таго ж ён доктар Касцёла, чалавек адукаваны. Клічуць яго святы Антоні Падуанскі (і, на ўсякі выпадак, “Падуанскі” – гэта не прозвішча).
Святы Антоні вядомы ў Касцёле ў якасці фенаменальнага прапаведніка, які пехатою  прайшоў усю Францыю і добрую частку Еўропы, вяртаючы ерэтыкоў да супольнасці Касцёла і праўдаў веры. З яго іменем звязана безліч легенд, гісторый і цудоўных здарэнняў (за што вернікі называюць Антонія Цудатворцам, а часам проста “il Santo”  — “Святы”). Парадаксальна, змест яго казанняў, хоць усё жыццё займаўся менавіта прапаведніцтвам, амаль невядомы сучаснікам. А шкада, бо там можна знайсці шмат цікавых заўваг і параўнанняў, якія нанава адкрываюць нам сэнс хрысціянства.

 

Божае зацьменне
Не сакрэт, што Божае Нараджэнне з’яўляецца апалагетычным святам: хрысціянскія багасловы спецыяльна перанеслі святкаванне Нараджэння Хрыста на язычніцкае свята “Дзень Народзінаў Непераможнага Сонца” (Dies Natalis Solis Invicti), каб нават прыродны цыкл, што з гэтага дня павялічвае сонечны дзень і імкнецца да вясны, аддаваў хвалу Езусу – “Сонцу Справядлівасці”. “У гэты дзень цемра пачынае памяншацца і, з узрастаннем сонечнага святла, мера ночы скарачаецца. Нездарма, браты, і не сам па сабе ўстаноўлены такі лад падчас свята, калі Хрыстус аб’яўляецца сярод чалавечага жыцця, а створаны Богам свет праз гэта аб’яўленне выяўляе ўважлівым сваю таямніцу”, – тлумачыць святы Рыгор з Ныссы.
Сімвал Хрыста – Сонца, што сваім нараджэннем нясе святло і жыццё змучанаму свету,  даўно прыняты і зразумелы. Аднак Святы Антоні ў сваім казанні, прысвечаным першаму прыйсцю Хрыста, ідзе яшчэ далей.
“Сонца стала чорнае, як мех валасяны”, – чытаем мы ў кнізе Апакаліпсіс ( Ап 6,12). Наўрад  гэта жудасная сцэна зацьмення, якую малюе нам аўтар, можа прадвяшчаць штосьці добрае. “Можа!” – адказвае святы Антоні, бо, паводле яго,  гэта –  выраз пакоры Хрыста, які нараджаецца ў Бэтлееме.
 “І валасніцаю нашай чалавечай сутнасці засланіў святло Свайго Боства”… І што Табе, Божы Сыне і валасніцы? Адзенне гэтае не Бог, але падсудны, не Створца, але грэшнік павінен апрануць. Таму, хто навяртаецца, а не таму, хто  грахі адпускае, належыць гэтае адзенне… Францішканская інтуіцыя пра вялікую пакору Бога, схаваную ў факце Яго Ўцелаўлення,  не чужая Антонію. Бог нараджаецца ў нашым “тут і зараз”, прымаючы на сябе ўвесь досвед чалавека. Увесь, апрача граху,  ад якога прыходзіць вызваліць. Божае Нараджэнне ў гэтым святле становіцца не толькі сантыментальным успамінам, але і момантам святкавання любові Бога да нас. Любові сапраўднай, бо не баіцца ахвяраваць сябе, свой дабрабыт, сваю веліч, каб быць блізка і адчуваць. “Калі б чалавек не саграшыў першародным грахом, ці адбылося б Уцелаўленне Бога?”, – задае пытанне іншы вядомы францішканскі багаслоў, благаслаўлёны Ян-Дунс Шкот. І адразу ж адказвае: “Безумоўна, бо  той, хто любіць,  імкнецца стаць падобным  да любімага.”

 

Калядная  рыбалка
Перамога Езуса над злом у святога  Антонія паказана не менш арыгінальна. Мы прызвычаіліся да маштабных апісанняў бітвы дабра і зла, а падуанскі прапаведнік малюе перад нашымі вачамі…рыбалку!
…Пра Яго кажа Ісая “Толькі ў Табе —  Бог” і “Апроч Цябе няма бога”. Сапраўды, Ты ёсць Богам схаваным, Божа Ізраілеў, Збаўца!” і зноў: “быццам закрыты твар Твой”. І добра кажа – “закрыты”. Бо кручок Боства быў закрыты пад прыманкаю чалавецтва, каб, як заўважае Ісая, забіць кіта, д’ябла, што жыве ў моры, г. зн. у свеце салёным і горкім…
Хрыстус “хавае” сваё Боства пад чалавечаю натурай, прымаючы на сябе наш лёс, церпіць спакусы на пустыні, памірае з пачуццём пакінутасці Богам і перамагае злога ў яго ж гульні. Гэта, здавалася б, “ціхая” перамога  добра адлюстроўвае  праўду  нашага жыцця: Бог вельмі далікатна, нават незаўважна ўваходзіць у чалавечае  сэрца, каб закласці  падмурак Свайго Валадарства. Вялікія змены ў нас не адбываюцца спектакулярна і напаказ  –  часам  трэба доўгі час цярпліва чакаць, седзячы, як рыбак, на адным месцы і ўпарта верыць у тое, што Сонца асвеціць і нашую  цемру.
Бог нараджаецца. Незаўважна і ціха, пад спевы калядак, святочныя распрадажы і традыцыйнае  штогадовае “прыбіранне-гатаванне” прыходзіць у свет Любоў. Яна  не мае выгляд волата  і  героя,  хутчэй туліцца ў пялюшкі, як безабароннае дзіця. Гэта дзеля таго, каб ніхто не баяўся ўпусціць святло ў сваё сэрца. Каб не  было  на  гэтым   свеце  аніводнага,  хто  адчуваў  бы сябе меншым і горшым за Яго, нявартым  Ягонай  увагі…

 

 

 а. Яўген ГОЛУБ, OFMConv


 ИЗ КАТЕХИЗИСА КАТОЛИЧЕСКОЙ ЦЕРКВИKatechizis

 

 

Тайна Рождества

 

525
«Иисус  родился в смиренной нищете  хлева, в  бедной семье;  простые пастухи – первые  свидетели события. В этой убогости открывается слава небесная. Церковь не устает воспевать славу этой ночи:

 

Дева  днесь Пресущественнаго рождает,
И земля  вертеп  Неприступному приносит;
Ангели с пастырьми славословят,
Волсви  же со звездою путешествуют;
Нас бо ради родися
Отроча младо, Превечный Бог!».

 

526
«Стать «как дети» по отношению к Богу – это условие вступления в Царство Небесное; ради этого надо унизить  себя,  умалить; более того – надо «родиться свыше» (Ин 3,7), «от Бога родиться» (Ин 1,13), чтобы  стать «чадами  Божьими» (Ин 1,12). Тайна Рождества  исполнится в нас, когда Христос «изобразится» в  нас (Гал 4,19). Рождество  есть  тайна  этого «восхитительного обмена».


Артыкулы, блiзкiя па сэнсу:

Добавить комментарий