Сімволіка святла падчас Адвэнту

Адвэнт у Каталіцкім Касцёле – гэта час чакання прыйсця Хрыстуса і час падрыхтоўкі да Божага Нараджэння. Некаторыя называюць яго “малым постам” у адрозненне ад Вялікага Посту, які папярэднічае Ўрачыстасці Змёртвыхпаўстання Пана. Чатырохтыднёвы Адвэнт – гэта час радаснага чакання прыйсця Пана, у якім сабралася многа традыцый і сімвалаў, дзе на першае месца выходзіць сімволіка святла, выражаная ў розных формах.

 

Адвэнтавы вянок

Адвэнтавы вянок – дэкарацыйны элемент, але мае  адначасова таксама і глыбокую сімволіку, з’яўляецца знакам надыходзячых Свят Божага Нараджэння. У касцёлах ён вешаецца на відным месцы або размяшчаецца каля падножжа алтара, а ў дамах – кладзецца на стол, вешаецца пад столлю або на сцяне.

Звычай  падрыхтоўкі адвэнтавых вянкоў нарадзіўся ў Германіі. Распаўсюджвацца ў іншых краінах пачаў пасля I Сусветнай вайны.Першы вянок зрабіў у Гамбургу евангельскі пастар Ёган Хінрыч Вічэрн, які кіраваў прытулкам для сірот. Каб унесці асаблівы настрой да святліцы, у якой збіраліся яны на малітвы, зрабіў драўляны вянок дыяметрам  два  метры. Змясціў  на  ім 24 свечкі, якія сімвалізавалі чарговыя дні Адвэнту. Кожны дзень збіраліся  вакол вянка на супольных малітвах і запальвалі чарговую свечку.

Сёння на вянку змяшчаецца 4 свечкі, якія азначаюць 4 нядзелі Адвэнту. Свечкі запальваюцца па чарзе  ў кожную  нядзелю, паказваючы, што час   ідзе і скарачаецца  чаканне на Нараджэнне Езуса  Хрыста.  Свечкі  сімвалізуюць святло і цяпло. З запальваннем кожнай чарговай робіцца святлей, што таксама нагадвае набліжэнне Езуса Хрыста – “Святла праўдзівага, якое асвятляе кожнага чалавека” (пар. Ян 1,9).

Кожная свечка мае і сваё значэнне: першая – гэта  Свечка  Надзеі (сімвалізуе прарокаў, якія прадказалі прыйсце Месіі), другая – Свечка Спакою, трэцяя – Свечка Радасці і чацвёртая – Свечка Любові. Найчасцей  ужываюцца  свечкі чырвонага  колеру, якія сімвалізуюць жыццёвую сілу.

Сімволіка вянка  шматслаёвая і багатая па зместу. Круглая  форма вянка з’яўляецца сімвалам бясконцасці, вечнасці Бога і знакам перамогі Хрыстуса. Вечназялёныя галінкі ігольчатага дрэўца (ёлкі, сасны, піхты) становяцца сімвалам жыцця і супольнасці.

Першыя  традыцыі перажывання Адвэнту датуюцца IV ст. У Каталіцкім Касцёле падкрэсліваецца, што Адвэнт павінен быць чаканнем, поўным радасці, аднак, нягледзячы на гэтую радасць, павінен  суправаджацца аскетызмам. Бо гэта ёсць час пакутны, таму і шаты літургічныя маюць фіялетавы колер.

Святло адыгрывае незвычайна вялікую ролю ў хрысціянскай  сімволіцы. Дастаткова звярнуцца да пралогу Евангелля паводле Св. Яна, каб пераканацца, што прыйсце на свет Езуса Хрыстуса як Слова Ўцелаўлёнага сталася момантам перамогі цемры  смерці  і  прыйсця  да святла, якога цемра не можа агарнуць ніякім чынам (пар. Ян 1,5).

 

Рараты

Адвэнт з’яўляецца таксама часам, з якім звязаны  асаблівыя традыцыі. Найважнейшая з іх – Рараты. Рараты – гэта спецыяльная святая Імша, якая цэлебруецца ў гонар Марыі. З’яўляецца своеасаблівым успамінам моманту звеставання, калі арханёл  Габрыэль  абвясціў  Марыі,  што  стане  яна Маці Сына Божага, і яна выразіла на тое згоду.

Назва “Рараты” паходзіць з кнігі Ісаі (Іс 45,8), так гучаць і першыя словы песні, якой пачынаецца кожная адвэнтавая імша – “Rorate caeli desuper” — “Spusccie rose, niebiosa”. Варта дадаць, што раратняя  святая Імша цэлебруецца кожны дзень на працягу Адвэнту і, згодна з традыцыяй, цэлебруецца  раніцай. Паводле  гістарычных  крыніц, рараты  адбываліся  ўжо ў XIII cт.,  і ўдзельнічалі ў іх прадстаўнікі ўсіх слаёў насельніцтва, таксама каралі  і  каралевы.

Падчас раратняй святой Імшы запальваецца спецыяльная свечка, якая называецца рараткай. Яна сімвалізуе Найсвяцейшую Панну Марыю і апаясваецца галубою або белаю лентаю, што ў сваю чаргу азначае беззаганнае зачацце Марыі. У касцёле яна змешчана пры галоўным алтары або пры алтары Маці Божай.

 

   Адвэнтавыя лямпы

Многія з нас, будучы дзецьмі, на Рараты ўставалі рана і ішлі да касцёла, трымаючы ў руках старанна і ўласнаручна выкананыя лямпы. Найчасцей  на іх сценках знайходзіліся  біблійныя сцэнкі, асабліва звязаныя з Божым Нараджэннем, а ўсярэдзіне знайходзілася свечка. Сёння найчасцей, з поглядаў практычных, ужываюцца лямпы на  батарэйках.  Гэтая частка святкавання Адвэнту асабліва  блізкая  наймаладзейшым,  якія многа часу прысвячаюць прыгатаванню сваіх лямпаў. Які генезіс гэтай традыцыі? Святло становіцца вельмі  важным сімвалам у хрысціянстве. Служыць яно не толькі, каб разагнаць цемру, якая звычайна суправаджае Рараты ў ранні час, але сімвалізуе  таксама  радасць.

Перадусім,  аднак,  святло сімвалізуе самога Хрыстуса, Які казаў пра Сябе: “Я – святло свету” (Ян 8, 12). Спадарожнічае яно аднолькава хрыс-ціянам у найважнейшыя моманты  іх жыцця.

 

   Бэтлеемскае святло спакою

Бэтлеемскае святло спакою першы раз было арганізавана ў 1986 годзе ў г. Лінз, у Аўстрыі, як частка дабрачынных спраў падчас Свят Божага Нараджэння. Акцыя насіла назву “Святло ў цемры” і  была разрэкламавана праз Аўстрыйскае радыё і тэлебачанне. Годам пазней патранат над акцыяй  узялі  аўстрыйскія скаўты. З таго часу ўдзел у ёй прымаюць скаўты з усёй Еўропы. Штогод святло з Бэтлеема прывозіцца ў Вену, у катэдру, дзе перадаецца скаўтам з суседніх краін, а затым  эстафетай  трапляе  ў  самыя  далёкія  куточкі кантыненту. У апошнія  дні Адвэнту дасягае нашых касцёлаў, адкуль верныя з вялікай радасцю, пабожнасцю і ўзрушэннем забіраюць і нясуць у свае дамы, каб  Езус  Хрыстус – Святло Сапраўднае – прыносіў  спакой  і радасць кожнаму чалавеку добрай волі. 

 

 

 а. Казімір МАРАЎСКІ, OCD.


  ИЗ КАТЕХИЗИСА КАТОЛИЧЕСКОЙ ЦЕРКВИKatechizis

 

 

Приготовления

 

 522

«Пришествие Сына Божия на землю – событие  столь необъятное, что Бог постановил  подготовлять  Его на протяжении веков. Обряды и жертвоприношения, образы и символы «первого завета» (Евр 9,15) – Он все устремляет ко Христу; Он возвещает Его устами пророков, сменяющих друг друга в Израиле. Вдобавок Он пробуждает и в сердцах язычников неясное ожидание этого пришествия».

 

524

«Совершая ежегодно литургию Адвента, Церковь  возобновляет это ожидание Мессии: приобщаясь к долгому подготовлению первого Пришествия Спасителя, верующие обновляют  пламенное желание Его второго  Пришествия.  Празднуя  рождение и  мученическую кончину Предтечи, Церковь присоединяется к его желанию: «Ему  должно расти, а  мне  умаляться»  (Ин 3, 30)».


 

 

Артыкулы, блiзкiя па сэнсу:

Добавить комментарий