Словы раняць мацней, чым нож

Размову з Пятром Адамчыкам, акцёрам польскага тэатра і кіно, на тэму 8-й Запаведзі  “Не сведчы фальшыва супраць бліжняга твайго” вядзе  рэдактар выдавецтва Salwator кс. Барталамей Круль, Sds

 

– Для чаго людзі хлусяць?
– Бо хочуць быць лепшымі ў вачах іншых. Думаю, што такі спосаб  маніпуляцыі другім чалавекам пачынаем практыкаваць  з дзяцінства. Ўжо немаўля ведае, як  маніпуліраваць  бацькамі. Калі пачне плакаць, ім адразу зацікавяцца – хоць часта зусім няма поваду плакаць… Ёсць нешта  людскае і натуральнае ў тым, што маніпулюем іншымі  людзьмі.  Імкнемся зрабіць на іх добрае ўражанне. (…)  Часам людзі махлююць дзеля дабра…

 

f-str-24

–  Дзеля дабра?
– Думаю, што такая ўжо натура чалавека – хочам  мець лепшы вы-гляд.

 

– Ці хлусня дапамагае жыць? Прыносіць карысць?
– Бывае і так. Але найчасцей, то аказваецца, што хлусня мае кароткія ногі. Адразу  можна пэўныя рэчы ўладкаваць, але пройдзе час і становіцца зразумелым,  што гэта не мела рацыі. Бываюць сітуацыі, што, дзякуючы хлусні  хтосьці ўратаваў жыццё чалавеку.

 

– Але гэта хіба выключныя моманты… Што рабіць у сітуацыі, калі  хлусня становіцца спосабам жыцця?
  –  Сустракаў некалькі асоб, так званых мітаманаў, якія не маглі б функцыянаваць без будавання свае легенды на хлусні. Найчасцей гэта былі людзі, якія  захлыстваліся ад новых знаёмстваў, якія, аднак, надта хутка пераставалі існаваць. Кожнага нейкім чынам расчаравалі, ашукалі.  (…) Калісьці пазнаёміўся з журналісткаю ВВС. Ведала ўсіх з Галівуда, мела шырокія кантакты. (…)   Прапанавала стаць маім мэнэджэрам. Абяцала мне кар’еру ў Галівудзе. Да пэўнага моманту гэта выдавалася мне верагодным, аж пачуў, як размаўляе яна  па-англійску.  Не ведала мовы! Гаварыла толькі: yes, yes, удаючы, што з кімсьці размаўляе. Зразумеў, што не можа быць блізкаю прыяцельніцаю Хілары Клінтан і Нікаласа  Кейджа.
     
– З дапамогаю хлусні людзі хочуць сябе лепей выкарыстаць?
– Гатовы махляваць, каб толькі ўбачыць здзіўленне ў вачах асобы, якая іх слухае. Тады адчуваюць сябе ацэненымі. Але падзенне з п’едэсталу можа быць балючым.

 

f-str-25

– Як захоўвае сябе Пан у сітуацыі, калі хто ўвядзе Пана ў зман? Прытрымліваецца дыстанцыі? Абрывае кантакт? Прапануе шчырую размову?  Напэўна, паўстае пытанне:  працуючы з ім далей, сябраваць ці не?
– У выпадку такой мітаманіі, якую лічу хваробаю, няма поваду, каб падтрымліваць кантакт надалей. Увачавідкі, шчырая размова была б патрэбна, але не заўсёды ёсць для гэтага ўмовы (…) На шчасце, не здарылася сустрэць асобу, якая ўчыніла б мне столькі зла, каб сцвярджаў, што ніколі не буду з ёю размаўляць ці не падам рукі…Стараюся не быць помслівым, хоць і маю знаёмствы, якія праходзяць гострую  пробу.
 
– Сказалі, што хлусня можа прынесці заробак, а ці праўда, што можа прынесці якіясьці карысці?
– Сумленнасць аплачваецца. Людзі, якія маюць справу з  сумленнаю асобаю, давяраюць ёй. (…) Але сёння шчырасць блізка да наіўнасці. Пра асобу шчырую і сумленную  гавораць “фраер”. Калі апыніцца ў коле махляроў і ашуканцаў, не вытрывае, з’ядуць! Напэўна,  ашукаюць  у   бізнэсе.  Гле-дзячы, аднак, з перспектывы ўсяго жыцця, хацеў бы лепей быць тым наіўным. Хацеў бы паглядзець з цягам часу ў люстэрка  і сказаць: жыццё пражыў сумленна, быў сабою, не ператвараўся ні ў кога іншага.. Хоць некаторыя кажуць, што пераўтварэнне – мая прафесія, але я трактую гэта як сумленную працу…

 

– Цяжка імітаваць кагосьці, калі не атаясамліваецца Пан з персанажам? Патрэбна змяніць сябе, прыняць іншы характар… Ці ёсць моманты, калі Пан не згаджаецца на   гэта?
– Не, такіх думак няма. Мая акцёрская  філасофія  падказвае, што выкананне ролі  злых людзей таксама мае сэнс. Персанаж, якога выконваў у Часе Гонару, шэф гестапа, які цынічна высылае людзей на смерць,  мае повады, каб так паступіць.  Не стараюся зрабіць справядлівым таго чалавека, бо гэта забойца, але спрабую выясніць матывы, з-за якіх у ім нарадзілася зло.  Ён сам думае пра сябе, што з’яўляецца чалавекам, які  добра выконвае сваю працу. Не верыць ні ў нацызм, ні ў Гітлера. Верыць у дасканаласць свае працы. Найважнейшае для яго – дайсці да мэты, у дадзеным выпадку – раскрыцця польскага падполля. Не хоча праіграць. Хоча быць найлепшым  следчым. Для яго мэта апраўдвае сродкі.  Такая матывацыя. Сам па сабе не злы… Ніхто не думае пра сябе, што злы.

 

– Але чалавек думае пра іншага і асуджае…
– Дае фальшывае сведчанне.Часта здараецца, што мае такія повады, але  сапраўды цяжка ацаніць той час, войны, напрыклад, сітуацыі, калі адзін у другога ўкраў хлеб. З нашай перспектывы, свету вольнага і поўнага ўсякіх дабротаў, вы-глядае гэта  зусім іначай. Нам нельга асуджаць  людскія паводзіны ў экстрэмальных сітуацыях.
 
– Сёння людзі ацэньваюць іншых: тая суседка ідзе там, той мае другую жонку, таму нешта не ўдалося… Для чаго людзі гавораць дрэнна пра іншага чалавека?
– Гэта выцякае з падвойнай маралі. Часта не бачым у сябе евангелічнага бервяна ў воку. Уражваюць нас чужыя грахі. Наш розум вымагае ад нас ўпарадкоўваць некаторыя рэчы, таму і пра людзей мяркуем часта нейкім схематычным спосабам: нехта інжынер, нехта выдаецца нам спакойным, а той іграў Папу Рымскага… Пра людзей мы павінны думаць вельмі індывідуальна. Ацэнка аднаго чалавека праз другога  не заўсёды праўдзівая, бо нікога не ўдаецца апісаць некалькімі словамі.

 

– Ці Пан адчувае сябе “зашуфлядкаваным”?
– Кожны “зашуфлядкаваны”. Я акцёр, мяне  пазнаюць многія людзі, якіх я не ведаю. А яны ведаюць мяне з паведамленняў прэсы, па ролях, інтэрв’ю, і гэта сапраўды не вяжацца з тым, кім я ёсць на самой справе.

 

– Ці часам Пан даведваецца пра сябе нешта новае?
– Мне вельмі падабаюцца словы святога Яна Паўла II. На пытанне, як сябе адчувае, адказаў: “Не ведаю, не паспеў прачытаць яшчэ  сённяшніх газет”.Думаю, тэма маніпуляцыі медыя канчатковая, калі гаворым менавіта пра гэтае прыказанне.

 

– Як Пан рэагуе на новую інфармацыю аб сваім жыцці?
– Праз доўгі час, калі хто мяне пытаў, ці не чытаў я пра сябе на парталах пляткарскіх, не мог зразумець, пра што рэч. Тым часам нарадзілася ў нас такая  “новая якасць”. Варта застанавіцца:  чаму людзі так прагнуць новых сенсацый? Усе ж ведаюць, што тая інфармацыя мае не шмат чаго з праўдаю. Мы, якія перажылі маніпуляцыі інфармацыяй  пры камунізме, не можам  без межаў верыць слову друкаванаму.

 

– Калі шукаў на пляткарскіх парталах чагосьці з фразаю “Пётр Адамчык”, меў уражанне, што ва ўсіх матэрыялах Пан апавядаў асабіста!  
– Ну пэўна, гэта ўсё цытаты  з іншых інтэрв’ю або нават зусім не майго аўтарства. Цытаваны так званыя верагодныя “крыніцы свету”, “блізка знаёмыя”, запэўніваючы ў тым, што гісторыя, прыдуманая аўтарам тэксту, мела месца.

 

– Ці робіць Пан што-небудзь з гэтымі плёткамі?
– Хацеў бы нешта зрабіць, выразіць пратэст супраць маўлення няпраўды. У той жа час даходзіць да мяне і другі голас – што не можна прыняць пярчатку ад таго, хто гуляе не па правілах, няма сэнсу ўдавацца з ім у дыскусіі.Пры-гнятае тое, што паддаёмся такой масавасці, што наш густ трактуецца як прымітыўны і неэтычны. Дзівімся, што таблоіды, пляткарскія старонкі часта аблеплены рэкламамі, здавалася б, паважных фірм. Ці сапраўды ўжо лічыцца толькі аўдыторыя?

 

– Добра аб гэтым гаварыць і добра пра гэта чуць…
– Механізм  медыя складаны. Адныя, так званыя, гламурныя, якія ўпрыгожваюць рэчаіснасць, ствараюць міф зоркі. Рэтушыраваныя здымкі прыгожых акцёрак ў пазычаных касцюмах, на фоне наёмных дварцоў. Большасць праглядчыкаў думаюць, што так жывём, што для кожнага акцёра здымачная сесія на чырвоным дыване ёсць мяжа мараў. У гэтай штучнай  сітуацыі няма нічога, пра што варта было б гаварыць. Іншыя медыя сваёю мэтаю ставяць адарваць зоркі з гэтай падсветкі, але робяць гэта выключным спосабам, змешваючы іх з гразёю. Маю надзею, што застанецца трохі месца і для тых медыя, якія хацелі б даносіць інфармацыю верагодную і аб’ектыўную.

 

Акцёр Пётр Адамчык ў ролі Папы Рымскага св. Яна Паўла II.

Акцёр Пётр Адамчык ў ролі Папы Рымскага св. Яна Паўла II.

– Вяртаючыся да той “зашуфлядкаванасці”, хацеў  бы запытаць пра ролю Папы. З’явілася многа крытычных галасоў, бо іграў Пан і іншыя ролі.  Як той, які іграў Папу, можа іграць гея?   
– У “На добра і на зло” іграў фармацэўта, які  зарабляў на продажы атручваючых лекаў. Калі атрымаў ролю Караля Вайтылы, адазваліся галасы: як такі аферыст можа іграць Папу? Пазней іграў гея. Колькі асоб гэта ўразіла. Але ўсё гэта вынікае з адсутнасці  разумення прафесіі акцёра. Мая праца вымагае быцця як найбольш усебаковым. Не магу абмежавацца ролямі вялікіх і святых, таму што іграў Яна Паўла II. Не меў бы працы! Акрамя таго, сэнсам рэалізацыі маёй прафесіі ёсць прыбліжэнне іншага чалавека. (…)
У ролі Караля Вайтылы маім заданнем было выясненне сілы, якую дае вера! У  ролі Шапэна мог паказаць, якія дылемы перажывае геній музычны, які з’яўляецца нармальным чалавекам і можа быць невыносны ў штодзённым жыцці.
 
– Людзі любяць выконваць каго іншага, любяць  быць  акцёрамі кожны дзень.
– Сапраўды людзі маюць уражанне, што, калі стануць на пальцы і ўцягнуць жывот,  то стануць вышэйшыя і шчуплейшыя…Найлепшымі мы ёсць тады, калі  захоўваем сябе натуральна, калі мы ёсць сабою. Найгоршая рэч, якую можам рабіць у жыцці, гэта “выконваць” кагосьці, кім не з’яўляемся. З пункту гледжання акцёра магу сказаць, што кожны чалавек можа сыграць у жыцці адну геніяльную ролю – сябе самога.

 

– Ці ацэньвае Пан іншых па іх паводзінах?
– Здаецца мне, бачу, хто пры-твараецца, а хто не. Перавагу аддаю людзям праўдзівым. Калі чалавек прызнаецца  ў сваіх комплексах, тады яны знікаюць.  Калі хто нізкага росту і ўмее з гэтага пасмяяцца, той шчаслівы…

 

– Людзі, маючы свайго ідала, хочуць быць такімі самымі, як ён. Углядаючыся ў яго, захапляюцца ім. Ці не бачыць Пан пагрозы  ў такой паставе?
– У жыцці праходзяць пэўныя этапы. Памятаю ў тэатральнай школе адзін з нашых прафесараў меў бараду,  насіў рукзак, у якім была бутэлька вады, нешта бурчаў сабе пад нос, характэрна ківаючыся. Неўзабаве яго студэнты запусцілі борады, носяць рукзакі – хочуць быць такімі, як ён! (…) Але як доўга можна  іграць тую самую ролю?

 

– Хіба хто выбірае чарговую ролю…
– Восьмае прыказанне гаворыць: “Не сведчы фальшыва супраць бліжняга твайго”. Гэта датычыцца  фальшывага маўлення і аб сабе і аб сваіх бліжніх. Часта плёткі, хлусня датычацца рэчаў пустых. Здараюцца, аднак, выпадкі, у якіх  парушаюцца ўсе межы прыстойнасці. Праглядаў тэлеразмову з жонкаю аднаго з ахвяраў смаленскай катастрофы. Журналісты казалі, што, маўляў, недзе там было напісана, што размаўляла са сваім мужам пасля  здарэння і што сказаў, што паранены.  Тая жанчына, акрамя жалобы, была вымушана паказацца перад камерамі і сказаць, што нічога падобнага не мела месца. Такое парушэнне прыстойнасці жорсткае, уваходзіць у інтымнасць,  людскую трагедыю, не паважае жалобу, цярпенне, важна толькі  сенсацыя.

 

– І з’яўляецца пытанне аб праўдзе пераказу, які да нас даходзіць.
– Пераказ існуе для грошай, бо інфармацыя каштуе. (…)  Меў многа незвычайных момантаў  ў сваім жыцці, дзе быў горды. У актавай зале Паўла VI былі паказаныя абе-дзве часткі фільма пра Яна Паўла II. Па прычыне канфліктаў паміж тэлебачаннем дзяржаўным і прыватным ні адна з польскіх каманд не прыехала. Даў інтэрв’ю на многіх замежных мовах і ніводнага – на польскай, у сувязі з чым гэтая падзея ў Польшчы прайшла без рэха, быццам ніколі не мела месца.
Навучыўся, што жывём у свеце двудушным:  з аднаго боку існуе рэчаіснасць  штодзённая, а з другога – медыйная,  якія  найчасцей не маюць між сабою нічога агульнага.

 
– Калісьці  пачуў цікавае параўнанне: медыя – гэта акно ў свет, толькі не я яго адчыняў і не ў той бок, у які хачу.
– Дадаў бы: гэта крывое акно, быццам  крывое  люстэрка.

 

– Інфармацыя – прадукт, які неабходна  прадаць. Ці Пан падпісаўся б пад меркаваннем, што медыя хлусяць?
– Не падпісаўся б, таму што яно надта агульнае. Акрамя таго, гэта від класіфікацыі. Не ўсе хлусяць, не заўсёды і не пра кожнага. Жыццё не простае, чалавек складаны, наогул усё моцна складана, і аб гэтай мнагазначнасці павінны помніць.

 

– З восьмым прыказаннем у медыя былі б праблемы?
– Ксёндз думае, што галоўныя рэдактары таблоідаў баяцца таго, што будуць гарэць у пекле, бо хлусяць на збыт прадукта оптам?..

– Ці восьмае прыказанне ў польскім грамадстве перажывае крызіс?
– Думаю, што пра яго мы забываем, у першую чаргу – калі парушаем. Вельмі рэдка бачым яго наступствы. (…) Не забівай, не чужалож, не крадзі – прыказанні, якія паважаем, бо маюць наступствы прававыя, ведаем, што не абыдзецца нам на суха. А хлусня? Нам здаецца, што ніхто не зарыентуецца, а нават, калі пачне моцна дапытвацца, то можна зноў намахляваць і ўсё адкруціць.

 
– Дзённы “тыраж” аднаго сенсацыйнага паведамлення складае паўмільёна экзэмпляраў. Штодзённая газета – адна больш за 230 тысяч, другая – 180.
– Гэта сведчыць пра раскол ў нашым  грамадстве. Маем, аднак, уражанне, што тыя, хто гэта чытае, не ўспрымаюць яго ўсур’ёз, бо, калі б так было, то хіба выехалі б з Польшчы. Страшна было б жыць у такім краі, дзе ўсё дрэнна.

 

 –  А што значыць даваць сведчанне  праўды?
– Справа вельмі цяжкая, бо ўсе ведаем, што праўда адносная. (…)  З’яўляючыся  сведкамі якой-небудзь падзеі, бачым яе зусім інакш, чым асоба, што побач з намі.Таму што такое “сведчыць праўду”? Паведаміць шчыра, як было, але ўсведамляючы, што наша памяць выбарча, і не ўдаецца перадаць словамі таго, што адбылося. Таму  апавяданне адной асобы, цытаванне другой, а потым трэцяй набірае што раз больш новых значэнняў. Кожны фокусіруецца на чымсьці сваім.  Думаю, што гісторыя Польшчы напісана менавіта такім спосабам. Варта прачытаць падручнікі па гісторыі іншых дзяржаў. Розная гісторыя.

 
– У кантэксце гэтых слоў: у інструкцыі Папскай Камісіі па справах  сродкаў масавай камунікацыі чытаем: “Асноўным правам для перадачы ёсць шчырасць,  правата і праўда, недастаткова толькі добрага жадання і сапраўднасці волі. Акрамя таго, належыць перадаваць факты праўдзівыя і даваць ім  праўдзівы вобраз, згодны з унутранаю праўдаю прадстаўленых падзей”.
– Гэта найбліжэй да таго, што павінна быць.

 

– “Праўдзівасць – цнота, якая захоўвае залатую сярэдзіну паміж тым, што павінна быць патлумачана чалавеку, і сакрэтам, які па-вінен быць захаваны” – гэта Катэхізм  Каталіцкага Касцёла.

 

 

(З кнігі “Дэкалог за кулісамі”,
выдавецтва Salwator, 2010 г.,  у скарачэнні.
Здымкі ўзятыя з Інтэрнэту).


 

Артыкулы, блiзкiя па сэнсу:

Добавить комментарий