ГОЛУБ і яго галубка

Str-12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

… Зусім не перабольшваю таго, што сама ўбачыла. Ды якая патрэба перабольшваць, калі 80-гадовы мужчына, пражыўшы ў шлюбе 50 гадоў, і сёння глядзіць на сваю жонку закаханымі вачыма. Глядзіць з пяшчотаю, шчырасцю, захапленнем. Ніводнае з гэтых пачуццяў не сыграеш – з імі трэба або нарадзіцца, або іх у сабе выгадаваць, каб пусцілі моцныя карані,– тады будуць трывалымі.

 

 

 

“Ксендзэм бэндо!”f-str-13

…Дарослыя  любяць задаваць дзецям пытанне: “Кім будзеш, калі вырасцеш?”. У сваіх дзяцей пытаюць, у чужых. “Ксендзэм бэндо!”, – цвёрда адказваў малы  Зэнэк, хоць аб службе Богу  і людзям на той час амаль яшчэ нічога  не ведаў. Але ведаў хлопчык іншае: яго тата – Эдвард Голуб –  не толькі марыў у свой час стаць ксяндзом, але і паступіў  ў Вільно ў духоўную семінарыю, некаторы час вучыўся, а пасля прыехаў ягоны тата (дзядуля  Зэнка)  і забраў сына:  маўляў, вярніся, сынку, дадому, бо хто бацьку дапаможа… Гэтыя акалічнасці ў татавым лёсе аказаліся  моцна  карыснымі  для Зэнка. Тата  Эдвард меў за плячыма  сем класаў польскай школы і прачытаў “вазы” духоўных кніжак, каб даведацца пра Бога як мага болей і пасля расказваць іншым. Такую мэту перад сабою паставіў Голуб-старэйшы.

– Мой тата жаніўся ва ўзросце сарака гадоў, – з павагай пачынае сёння свой роспавед 80-гадовы Зянон. – Мама была выхавана ў праваслаўнай сям’і, але шлюб яны бралі ў касцёле вёскі Плябань. Выйшлі з храма, а на вазах немцы з аўтаматамі (1942 год, вайна). Маладыя збянтэжыліся: пешшу адпраўляцца ў Сурынты, дзе ўжо астатнія госці чакаюць, ці што… А немцы не спяшаюцца пакінуць гужавы транспарт. Урэшце, пацясніліся, далі вясельнай дружыне сесці… Даехалі да Сурынтаў, і зноў, доўга не чакаючы, – за сталы! Да чаго ж дойдзе далей? Але кемлівы татаў брат наладкаваў вялізную торбу выпіць-закусіць няпрошаным гасцям, і тыя ад’ехалі, скажам так, без інцыдэнту… А страху-то  маладыя перажылі…

Мой тата быў чалавекам добрым, адукаваным і рэлігійным, – працягваў свой расказ Зянон.– Летам  44-га фронт тут праходзіў, а ён акурат мёд выкачаў. Наліваў салдатам у кацялкі столькі, колькі яны хацелі. Людзі пасля казалі, што цэлую бочку мёду раздаў. Пасля вайны працаваў адразу настаўнікам пачатковых класаў у школе, пасля калгасным брыгадзірам, гародніну вырошчваў, і вельмі ўдала –  многа чытаў спецыяльнай літаратуры. Нам, дзецям (нас было чацвёра ў бацькоў – тры хлопцы і дзяўчынка), менавіта ён даў рэлігійнае выхаванне. Рэгулярна хадзіў да касцёла сам і браў нас, навучыў  малітвам, Божым Запаведзям, паводзінам сталага католіка не толькі ў храме, але і па-за ім. Прыказваў: нельга дапусціць двух рэчаў у сваім жыцці – сказаць, што не верыш у Бога, і да шлюбу наблізіцца да жанчыны.

Бацькаву навуку сыны засвоілі. На жаль, ніхто не ажыццявіў яго асабістую юнацкую  мару – стаць ксендзам, а міністрантамі ў касцёле Ўнебаўзяцця Найсвяцейшай Панны Марыі ў в. Краснае былі ўсе трое. Зянон на працягу 17 гадоў служыў сакрыстыянінам у архікатэдры Імя Найсвяцейшай Панны Марыі ў Мінску. Але гэта – у значна пазнейшы перыяд.

24 чэрвеня 1973 г. У касцёле Ўсіх Святых у Свянцянах...

24 чэрвеня 1973 г. У касцёле Ўсіх Святых у Свянцянах…

 

Атэстаты сталасці

 …Дзеці вайны, дзеці пасляваеннага пакалення. У школу пайшлі ўсе, часам у адным класе вучыліся і разнагодкі (па нараджэнню). Яны  ўсе былі аднолькава беднымі, аднолькава не мелі ў дастатку ні хлеба, ні вопраткі, ні абутку, ні пісьмовых прыналежнасцяў. Некаторыя хадзілі  босымі  аж да самых маразоў.

– У  першыя гады не было ніякіх вучнёўскіх партфелей, – успамінае Зянон, – і тата зрабіў мне  фанерны  чамаданчык.  Вучні зайздросцілі, бо ў асноўным  усе  хадзілі з торбамі, пашытымі з суровага льнянога палатна. Бацька пільна сачыў за нашай вучобай, а найболей – за паводзінамі і нашым духоўным стаўленнем, напамінаючы: калі ты адрачэшся ад Бога, у Судны дзень Бог адрачэцца ад цябе.

  1962 год. У Красненскай сярэдняй школе Маладзечанскага раёна – выпускныя экзамены, прадчуванне выпускнога з атэстатамі… Выпускнікоў было каля дваццаці і сярод іх – Зянон і Генрых Голуб. Здавалі  экзамен па хіміі. У клас зайшоў дырэктар і задае пытанне Зянону: “Ці верыш ты ў  Бога?”. “Веру”, – адказаў цвёрда, гледзячы на касцёл, які быў відзён з вакна класнага памяшкання. «Садзіся, двойка». Тое ж пытанне задаў дырэктар і Генрыху. Малодшы прамаўчаў.

На перапынку аднакласніца, якую Зянон часам бачыў у храме, угаворвала: “Пайдзі і скажы, што ў Бога не верыш, а пасля зноў  будзеш  хадзіць да касцёла колькі захочаш”.  “Я так не магу!”, – адказаў юнак.

Дырэктар  з класным кіраўніком таксама падыйшлі да Зянона, але зноў з пытаннем: “Як Касцёл ставіцца да суіцыду?”. Пытанне падалося Зянону недарэчным і адказваць на яго хлопец не стаў, а толькі падумаў: як такое можна не ведаць? “Наколькі я знаю, Касцёл асуджае тых, хто на сябе рукі налажыў”, – з гэтымі словамі дырэктар адышоў.

Голуб-старэйшы ніякім чынам у тыя падзеі не ўмешваўся, але бацькава сэрца разрывалі супрацьлеглыя пачуцці. Першае – сумнае: абодва сыны былога пасляваеннага настаўніка атрымалі “двойкі” на экзамене (якім толькі чынам апынулася хімія на шляху да касцёла?). І другое – мацнейшае і радаснае: яго дзеці трымаюцца веры нягледзячы ні на што!  Пробашч парафіі ў Красным кс. Юзаф Марсангер з Ордэна езуітаў, сустрэўшы назаўтра міністранта Зянона, з павагай і гонарам за хлопца сказаў: “Ты не здаў экзамен перад людзьмі, але здаў экзамен перад Богам”

Атэстатаў братам не выдалі. Праз некаторы час на службу ў войска быў прызваны Зянон, два гады пазней – Генрых. Служылі па тры гады. І толькі пасля, скончыўшы вячэрнюю школу ў Мінску, атрымалі атэстаты аб сярэдняй адукацыі.

 

Сярэбраны медаль

1967 год. Зянон Голуб ужо стала працаваў на Мінскім мотавелазаводзе шліфоўшчыкам, а ў Камайскай сярэдняй школе здавала выпускныя экзамены Люцыя Шчучко. Упэўнена, як кажуць, “ішла на медаль”,  і атрымала б… Аднак, па парадку. Сачыненні па рускай мове выпускнікоў, якія былі прэтэндэнтамі на залаты ці сярэбраны медаль, адразу правяралі свае, камайскія настаўнікі, пасля іх – камісія райана ў Паставах. Камайскія паставілі 5/4 (першая адзнака – па граматыцы, другая – па стылю ізлажэння), і ёй сказалі, што медаль будзе сярэбраны. Аднак у Паставах да праверкі падыйшлі з усёй “адказнасцю” і выявілі,  што  выпускніца… не з’яўляецца камсамолкай! “Настоящее ЧП накануне выпускного!”. Дзяўчыну вызвалі ў раённы цэнтр з адным намерам: угаварыць, каб імгненна напісала заяву  ў  ВЛКСМ.  “Я так не магу!”, – адказала веруючая ў Бога выдатніца вучобы. Угаварыць яе не  ўдалося – прасцей аказалася з  “4” зрабіць “3” (памятаеце, за стыль) і сказаць: “Пра сярэбраны медаль забудзь!”. Праз некалькі дзён у школе адбываўся выпускны баль, уручаліся атэстаты сталасці, толькі не Люцыі – дакумент аб заканчэнні школы, пад подпіс у ведамасці, адзіная ў тым годзе прэтэндэнтка на медаль атрымала на кватэры класнага кіраўніка. 

Праз месяц-паўтара дачка міністранта  Камайскага касцёла Валяр’яна Шчучко (прыслужваў  каля сарака гадоў) бліскуча здала ўступныя экзамены ў Мінскі палітэхнічны інстытут на тэхналагічны факультэт. “Выдатная падрыхтоўка!”, – хвалілі абітурыентку экзаменатары і пыталі: “Якую Вы школу закончылі?..”. “Камайскую…”

 

Як двойчы два

Са  “стылем” Камайскай школы, дакладней кажучы, – не школы, а часу – Люцыя сустрэнецца  яшчэ не раз. І ў некаторых момантах ён паўторыцца – як двойчы два…

Тэхнолаг  камбікормавай  вытворчасці Люцыя Шчучко атрымала  размеркаванне на працу  на Ашмянскі камбікормавы завод. Першы запіс у “Працоўнай кніжцы” – галоўны інжынер. “Галоўным” сябе не адчувала, фактычна працавала начальнікам  камбікормавага цэха, да таго ж  моцна  пакутавала ад згрызотаў сумлення – жанчыну, якая была начальнікам да яе, – перасунулі на ніжэйшую пасаду, таму што прыбыў малады спецыяліст з дыпломам. І гэта яна, Люцыя, якая была выхавана ў набожнай сям’і, дзе галоўнымі былі  правілы: пакора і паслухмянасць, каб нічым не ўгнявіць Бога і не абразіць людзей…

І гэта яшчэ не ўсё. Маладых дыпламаваных спецыялістаў патрэбна было “продвигать”, і Люцыю  занеслі  ў  спіс для ўзгаднення і накіравання ў Мінскую ВПШ. Калі запаўняла анкету, то яшчэ  дэтальна не ведала, для чаго. А пасля дакументы  адаслалі  ў Гродна, і разбушавалася “ЧП Вселенского масштаба!”. Аказалася, што галоўны  інжынер  не  толькі не член КПСС, не кандыдат у члены КПСС, а нават не камсамолка!.. За “недагляд” разнос атрымалі “кадры” розных узроўняў, а Люцыя радавалася, што вера ў Бога захавала яе ад партыйнай “кар’еры”, якая ніколі не вабіла. І ўсё  ж  ашмянская  “эпапея” скончылася  для яе сумна: пасля чарговых “разборак” на заводзе, калі дырэктар крычаў “Так работать нельзя! Вы должны приказывать, а не просить!”, Люцыя – праз ноч – страціла зрок на адно вока. Дактары рэспубліканскай  бальніцы  пры-зналі запаленне цэнтральнага зрокавага нерва, назначылі лекі, але  моцна не абнадзейвалі…  А з цягам часу самі моцна  здзівіліся: зрок вярнуўся!

Люцыя прымала лячэнне і шукала надзею ў Бога:  шчыра малілася за сябе, за дактароў, за знаёмага міністранта Зянона, які час ад часу прыходзіў адведаць, за бацькоў і родных і за тое, каб  яе будучы муж прыслугоўваў да святой Імшы. Такім было жаданне яе сэрца.f-str-15

 

Пра каханне

…Калі пра каханне, то крыху вернемся.  Дзяўчына была малодшаю за Зянона на шэсць гадоў. У  Мінску  касцёлаў не існавала, і набожная студэнтка БПІ  ездзіла на св. Імшу  ў  Вільна, Краснае,  Солы. Ездзіла з жаданнем і  радасцю. Часам з дзяўчатамі, часам адна. Зянон таксама ездзіў з Мінска на выхадныя ў Солы або Краснае выконваць  абавязкі міністранта. На Сурынты з Краснага вяла дарожка, па якой пасля святой Імшы заўсёды вярталіся дамоў Галубы, як па прозвішчу  называлі трох братоў-міністрантаў – Зянона, Генрыха і Станіслава. Канечне,  усе дзяўчаты заўважалі прыгожых  хлопцаў, а хлопцы кідалі вокам у бок сталічных прыгажунь,  якія чакалі электрычку на Мінск.

f-str-15-2– Памятаю, была вясна, – расказвае  Люцыя  Валяр’янаўна, –  і 19 сакавіка  мы з дзяўчатамі прыехалі  ў  Солы,  куды перавялі кс. Юзафа Марсангера (вакол яго актыўна гуртавалася моладзь), каб  павіншаваць  яго з  імянінамі. Прыехалі і Галубы. Сярод  братоў  Зянон  быў  моцна заўважны: чорныя, як смоль, валасы, штаны-канцікі, у руках –  вельмі прыгожая лілія, ён прывёз  яе  з  Мінска. І  сам  быў надта прыгожы…  Там  мы  і  пазнаё міліся.

…І што пра каханне яшчэ? Паўвеку назад, 24 чэрвеня, ва ўрачыстасць  Яна Хрысціцеля, у касцёле Ўсіх Святых у Свянцянах (Літва) Зянон Голуб і Люцыя, перад  абліччам Бога,  Касцёлам, перад роднымі і блізкімі ўдзялілі  адзін другому Сакрамэнт шлюбу,  узаемна прысягнулі жыць у любові і вернасці ажно да смерці.

У Голуба і яго галубкі нарадзіліся пяцёра дзяцей – двое сыноў і тры дачкі. Усе – практыкуючыя католікі.  У сем’ях падрастаюць 10 унукаў. Мама Зянона пражыла 101 год; мама Люцыі – 103; цёця Люцыі Ванда – 94.  А цёця Вераніка  – размяняла 99-ы год!  Дзеля іх  сужэнства даўно прамяняла сталічны  камфорт  на  цяпло  і  раздолле бацькоўскай вясковай хаты.

 

Малітваf-str-16

– Наша галоўная сувязь з Богам – праз малітву, – падкрэслівае  Зянон Эдвардавіч.  – У сваім  жыцці мы мелі дзве галоўныя задачы:  выхаваць дзяцей у веры і дагледзець сваіх родных да смерці. Наколькі Бог даў  нам разуменне гэтых задач, то, лічу, мы  з  імі справіліся. І зараз кожны дзень разам з жонкай молімся і просім Пана Бога, каб дзеці і далей жылі па Закону Божаму. Кожны  дзень  дзякуем  Пану Богу, што не падаюць бомбы на нашы галовы, што маем піць і есці,  маем  дровы,  каб  ацяпліць жыллё.  Усё  гэта –  вялікае шчасце!

 

У народзе жартавалі: каб кіраваць будучым мужам (жонкай), трэба  першым  глянуць на  яго (яе) у  дзень  вяселля.  Але ніхто не падказваў, як трэба глянуць, каб сямейны парытэт атрымаўся.

У Зянона з Люцыяй атрымаўся.

 

 

Раіса СУШКО.

Здымкі Карнэлія КОНСЭКА, SVD

і з фотаальбомаў сям’і Голуб.

 Віцебская вобласць.


 

Артыкулы, блiзкiя па сэнсу:

Добавить комментарий